Ouderinformatie

Scoutfit
Alle informatie over de Scoutfit (voorheen ‘uniform’) kunt u vinden op de pagina Scoutfit.

Installatie
Ieder jaar worden de nieuwe Kabouters geïnstalleerd als teken van hun (officiële) lidmaatschap bij de groep. Tijdens de installatie leggen de Kabouters de belofte af waarbij ze onder andere beloven hun best te doen en anderen te helpen waar ze kunnen. De kabouters hebben hiervoor ieder jaar een weekend gepland zodat de nieuwe kabouters zich hierop goed kunnen voorbereiden.

Kabouterwet en -lied
Op de scouting gelden andere regels dan thuis: Je mag bijvoorbeeld vies worden en veel snoepjes eten. Toch moeten de kinderen zich wel aan een aantal regels houden, die opgesomt staan in de Kabouterwet. Deze wordt aan het begin van elke opkomst herhaald. Bij het openen en sluiten van een opkomst wordt er ook een lied gezongen: Het kabouterlied. De teksten hiervan zijn allemaal te vinden op de pagina Voor de kinderen.

Overnachtingen
De Kabouters hebben een aantal keer per jaar een overnachting. We slapen dan in onze eigen blokhut en laten zo de Kabouters kennis maken met het slapen op een andere plek zonder vader of moeder in de buurt. De overnachtingen zijn altijd van een vrijdag op een zaterdag. Wat we per overnachting doen verschilt altijd en is ook altijd een verrassing. Iedere keer dus weer een nieuw avontuur!

Ouder-Dochterkamp
Van alle overnachtingen die we in een seizoen doen is er één wel heel speciaal: Het Ouder-Dochterkamp. Bij dit kamp wordt één van de ouders uitgenodigd om samen met zijn/haar kind een spectaculair kamp mee te maken om zo een indruk te krijgen hoe de kampen en de scouting in zijn geheel in werking gaat. Daarnaast is het voor de Kabouter een leuke gelegenheid om haar ouder te laten zien wat ze allemaal doet op een zaterdagochtend.

Hemelvaartskamp
In het weekend rond Hemelvaart (woensdagavond t/m zaterdagochtend) gaan alle ‘groenbloezen’ op kamp, en dus ook de Kabouters. We logeren dan in een blokhut van een andere scoutinggroep. Vaak is dit in de buurt, maar soms gaan we ook wat verder weg. Dit kamp bestaat uit een groot avontuur waarbij we allerlei stoere dingen doen. we bouwen grote kampvuren, gaan een gave tocht lopen, koken ons eigen eten buiten op het vuur en hebben een super gezellige bonte avond waarbij de Kabouters zelf ook inbreng hebben. Er zijn wel kosten aan dit kamp verbonden, maar ieder voorjaar is er de Taak voor een Knaak actie waarbij de Kabouters de gelegenheid hebben om hun eigen kamp bij elkaar te sparen.

Overig
Zijn er verder nog vragen, opmerkingen of leuke ideeën? Klikt u dan rechts op de link contact en dan neemt de leiding zo snel mogelijk contact met u op.