FAQ !?

Mijn dochter kan niet naar de opkomst komen, en nu?

U hebt als ouder de verantwoordelijkheid over uw kind, we nemen alleen afmeldingen van ouders aan. Uw dochter kan zichzelf dus niet afmelden.
Afmelden kan via de website, mail of app.

Wanneer gaat mijn dochter naar de volgende speltak?

De volgende speltak is de RSA. Als uw dochter op 1 september dat seizoen minimaal de leeftijd van 15 jaar heeft, kunt u er vanuit gaan dat uw dochter het volgende seizoen naar de RSA ‘overvliegt’. Wanneer uw dochter tussen 1 september en 31 december van het betreffende jaar 15 wordt mag uw dochter kiezen of ze overvliegt. Bij het wisselen naar de RSA zal er een nieuwe kleur blouse gehaald moeten worden.

Heeft mijn dochter een backpack nodig bij de padvindsters?

We lopen gemiddeld 2 keer per jaar een hike met een backpack. Bij de RSA gebruiken ze de backpack vaker. Vaak een mooi verjaardagscadeau.

Via de scoutshop zijn leuke starter-tassen te koop, andere (web)winkels zijn bijvoorbeeld de Bever, Decathlon of Campz. Enkele specificaties die handig zijn om in de gaten te houden wanneer u een backpack koopt;

• Zorg voor een 50L/10L verhouding. Dit wil zeggen dat het grote vak +/- 50 Liter inhoud heeft met een 10 Liter vak eronder (rond de heup).
    Let op, groter is echt niet nodig!
  • Verstelbare rugbanden, koop een tas die niet direct goed zit maar waar je nog aan kunt stellen. Haal zeker geen ’te kleine’ tas.
  • Brede heupband voor maximale steun. Bij een te kleine heupband gaat het zeer doen op de heup.
  • Een damesmodel, hierbij zijn de schouderbanden breder opgesteld.
  • Regenhoes, zit vaak helemaal onderin of bovenin de tas.
  • Een drinkzak vak is makkelijk.
  • Heuptasjes aan de heupband zijn makkelijk.

Mocht u een tas hebben gevonden, maar het niet zeker weten? Vraag het aan de leiding.

Wat houdt de ‘installatie’ in?

Bij scouting wordt iedereen ‘geïnstalleerd’, dit houdt in dat vanaf het moment na installatie is officieel bij de Scouting hoort. De installatie is niet een soort doop o.i.d, maar slechts een belofte die wordt gemaakt met de rest van de speltak/scouting.

Hoe gaat het contact van jeugdleden naar leiding en jeugdleden naar jeugdleden?

Tussen jeugdleden en leiding gaat er zoveel mogelijk via de mail en dus via de ouders. De jeugdleden hebben onderling een app-groep waar ze met z’n allen inzitten. Deze app-groep staat niet onder de verantwoordelijkheid van Scouting Rijssen en is geen officieel communicatie middel.

Gebruik van mobiele-telefoon tijdens opkomst?

Verboden. Telefoons worden voordat de opkomst begint ingenomen.

Mag mijn dochter een vriendin meenemen naar de scouting?

Ja, nadat dit gecommuniceerd is met de leiding.

Wat is een ronde?

Een groepje padvindsters, de totale speltak is opgedeeld in meerdere rondes. Deze rondes worden bijvoorbeeld gebruikt om post-spellen mee te doen of primitief te koken.

Wat is een speltak?

‘Padvindsters’ is een speltak, net zoals de Welpen of de Kabouters. Het is een verzamelnaam voor een specifieke groep

Informatie over kamp.

Benodigdheden

• (zomer)Slaapzak
  • Matje met isolatie-waarde tussen 1 en 2.5. Let op! geen hangmat
  • Rugzak
  • Drinkfles
  • Zak/Hoofdlamp
  • Zakmes
  • Fiets Let op, geen electrische fiets.

Slapen

Tijdens kamp slapen leiding en jeugdleden op gescheiden velden. Jeugdleden slapen met 1 kamp-ronde in 1 gezamelijke patrouille-tent. Hoe we hier verder mee omgaan(noodgevallen) word uitgelegd op kamp.

Contact met de ‘buitenwereld’

Het is verboden om tijdens het kamp, zonder toestemming van de leiding, contact te hebben met andere mensen (ook familieleden). Mocht u hier vragen over hebben kunt u terecht bij de teamleiders of kampstaf.

Gebruik mobiele apparaten op kampterrein

Het is alleen toegestaan om je mobiele telefoon mee te nemen op kamp. (Er is geen WiFi op het terrein!) Andere apparaten dan je mobiele telefoon zijn dus niet toegestaan, denk aan speakers, tablets of radio’s. Er zijn momenten op kamp dat het mobiele toestel gebruikt kan worden, dus niet de hele dag.

Waaruit bestaat een compleet uniform?

Een compleet scouting uniform bestaat uit;

• ScoutFift, voor de padvindsters een beige gekleurde ( te halen via www.scoutshop.nl)
  • Speltakteken Scouts ( te halen via www.scoutshop.nl)
  • Installatieteken Scouting Nederland ( te halen via www.scoutshop.nl)
  • Gevlochten dasring ( te halen via www.scoutshop.nl)
  • Groepsdas Scouting Rijssen ( op te halen bij mevr. Nijeboer, Wierdenseweg 115, 0548-513539)
  • Groepsnaambandje Scouting Rijssen ( op te halen bij mevr. Nijeboer, Wierdenseweg 115, 0548-513539)

Hoe zeg ik een lidmaatschap op?

Afmelden als lid

Mijn vraag staat er niet tussen, en nu?

U kunt uw vraag stellen op de contact pagina.