Geschiedenis

bp Het is bijna onvoorstelbaar, het spel dat in 1907 begon op Brownsey Island voor de Engelse kust, georganiseerd door Lord Baden Powell, is nu uitgegroeid tot een wereldomvattende jeugdorganisatie. Met zo’n 24 miljoen leden. In vrijwel elk land zijn er scouts te vinden. Sinds een aantal jaren ook weer in de voormalige Oostbloklanden, waar scouting nog steeds een enorme groei doormaakt. Een keer in de 4 jaar komen scouts uit alle uithoeken van de wereld bijeen op de wereldjamboree. In 1937 en in 1995 is deze in Nederland geweest. De organisator hiervan was Scouting Nederland, de nationale scoutingorganisatie. Met nog maar zo’n 30 vaste medewerkers ondersteunt ze de 1500 zelfstandige Nederlandse scoutinggroepen.

Ontstaan
Het programma dat Scouting biedt, is gebaseerd op de ideeën van de Engelsman Baden-Powell. Hij bedacht het Scoutingspel aan het begin van de 20e eeuw. Door er voortdurend een eigentijdse draai aan te geven, wordt Scouting steeds aantrekkelijker. Steeds meer jongens en meisjes in Nederland worden lid van een Scoutinggroep. Dat betekent dat Scouting aanslaat! Scouting (wereldwijd) begon in 1907 door toedoen van Sir Robert Baden-Powell (ook wel “B-P” genaamd).

Scouting in Nederland begon in 1910. In dat jaar werden de eerste Verkenners-troepen gevormd in een paar steden. De eerste landelijke organisatie werd ook in 1910 opgericht in 1910 : de Nederlandse Padvinders Organisatie. De NPO ging in 1915 samen met de Nederlandse Padvinders Bond en heette van toen af De Nederlandse Padvinders (NPV). De NPO en NPV waren voor jongens van alle godsdiensten, maar desondanks richtten de Rooms-katholieken hun eigen organisatie op in 1938, de Katholieke Verkenners, hoewel de twee organisaties op veel gebieden samenwerkten.

Scouting voor meisjes begon in 1916 met de oprichting van het Nederlands Meisjes Gilde, later omgedoopt tot Nederlands Padvindsters Gilde (NPG). Deze werd later gevolgd door een aparte Katholieke organisatie, de Nederlandse Gidsen Beweging. Hoogtepunt van de voor-oorlogse geschiedenis van Scouting in Nederland was de 5e Wereld Jamboree die in 1937 werd gehouden te Vogelenzang (Noord Holland). Dit was tevens de laatste Wereld Jamboree waar B-P zelf nog bij was (hij overleed in 1941). (in 1995 deden we de organisatie nog eens dunnetjes over).

Gedurende de 2e Wereld Oorlog werden alle Scouting activiteiten verboden door Nazi-Duitsland, maar veel Scoutinggroepen gingen in het geheim door, en veel Scouts gingen by het verzet of hielpen anderen door de verschrikkingen van de oorlog heen. Na de oorlog kwam Scouting snel weer terug en werd weer net zo populair als voor de oorlog.

In 1973 zijn NPV, NPG, KV en NGB gefuseerd tot een organisatie genaamd Scouting Nederland. De Engelse naam Scouting werd toen gekozen om niet de voorkeur te hoeven geven aan de naam van een van de oorspronkelijke organisaties. Scouting Nederland is in 1973 ontstaan door de samenvoeging van twee jongens- en twee meisjesorganisaties. Deze samenvoeging kwam voort uit de wens naar betere samenwerking en om de terugloop van leden een halt toe te roepen. Het ledental is vanaf 1985 enorm gestegen. Scouting Nederland is zowel lid van de World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS) als van de World Organization of the Scout Movement (WOSM).

Scouting Nederland is een gemengde vereniging. Toch is niet iedere groep gemengd. Scouting kent zowel gemengde groepen als groepen met alleen jongens of alleen meisjes. Scouting Oosterhof-Niej begin is sinds 2000 een fusie van scouting Oosterhof (een jongens groep) en scouting Niej Begin (een meisjes groep), toch houden we de speltakken gescheiden. Bij scouting Oosterhof-Niej Begin draaien we niet gemengd (met uitzondering van de bevers, RSA en de Stam).